Institutionen för psykologi

Kursplan för Klinisk bedömning

Clinical Assessment

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 2PP502
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Psykologi A1F
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G).
  • Inrättad: 2016-04-01
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 27, 2016
  • Behörighet: Antagen till psykoterapeutprogrammet.
  • Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Mål

Efter genomgångna moment förväntas studenten:
 
Moment 1: Diagnostisk bedömning - traditioner, system och manualer (1,5 hp)
 Ha kännedom om och kunna redogöra för:

  • DSM- och ICD-systemen för diagnostik
  • Diagnostiska hjälpmedel och manualer för olika psykiatriska diagnoser
  • Psykopatologi och differentialdiagnostiska överväganden vid olika psykatriska diagnoser
  • Den diagnostiska processens olika steg 
Ha förmåga att kunna:
  • Genomföra en strukturerad diagnostisk intervju enligt etablerade och standardiserade intervjuskalor (t.ex. SCID och M.I.N.I.)
  • Bedöma om en strukturerad diagnostisk intervju eller en klinisk intervju - där studenten lyssnar på patientens berättelse och ställer följdfrågor – skall användas i det individuella fallet
  • Reflektera över och ta hänsyn till kulturella faktorer och genusaspekter vid psykiatrisk diagnostik/bedömning
  • Sammanfatta den diagnostiska bedömningen och återkoppla den till patienten, såväl skriftligt som muntligt, på ett för patienten begripligt sätt
  • Integrera den diagnostiska och den psykoterapeutiska bedömningen av patientens problematik
  • Engagera patienten i den diagnostiska processen så denne upplever sig som en samarbetspartner samt känner sig trygg och lyssnad på i en öppen och empatisk dialog 
Moment 2: Psykoterapeutisk bedömning – KBT-teori (informationsprocessteori) och KBT-baserad fallformulering (2 hp)
 Ha kännedom om och kunna redogöra för:
  • Teoretiska begrepp och termer inom KBT-teori och kognitiv inlärningsteori 
Ha förmåga att kunna:
  • Utforma en KBT-baserad fallformulering, såväl syndromspecifik som generisk
  • Anpassa och modifiera de syndromspecifika fallformuleringarna till fall där multipla diagnoser förekommer
  • Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på fallformuleringen
  • Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, fallformuleringen och behandlingsplanen
Moment 3: Psykoterapeutisk bedömning – Beteendeteori (inlärningsteori) och beteen­de­analys (2 hp)
 Ha kännedom om och kunna redogöra för:
  • Teoretiska begrepp och termer inom beteendeteori (inlärningsteori)
Ha förmåga att kunna:
  • Utforma en beteendeanalys, såväl syndromspecifik som generisk
  • Anpassa och modifiera den syndromspecifika beteendeanalysen till fall där multipla diagnoser förekommer
  • Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på beteendeanalysen
  • Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, beteendeanalysen och behandlingsplanen 
Moment 4: Psykoterapeutisk bedömning – Teoriöverskridande/processinriktade KBT-modeller för fallformulering (2 hp)
 Ha kännedom om och kunna redogöra för:
  • Transdiagnostiska samt teoriöverskridande mekanismer (processer) som har betydelse för utvecklingen och vidmakthållandet av olika psykologiska besvär
Ha förmåga att kunna:
  • Identifiera specifika transdiagnostiska mekanismer för olika fall
  • Utforma en transdiagnostisk fallformulering baserad på identifierade mekanismer
  • Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) som adresserar de identifierade mekanismerna och som bygger på psykoterapimetoder hämtade från såväl den beteendeinriktade som den KBT-inriktade psykoterapitraditionen
  • Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, den transdiagnostiska fallformuleringen och behandlingsplanen

Innehåll

  • Psykopatologi vid olika psykiatriska diagnoser
  • Diagnostiska system
  • Diagnostiska hjälpmedel/manualer
  • Klinisk fallformulering – generisk, syndromspecifik och transdiagnostisk
  • Behandlingsplanering

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning samt litteraturseminarier.  
 

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov i an­slutning till respektive moment.
 

Litteratur

Gäller från: vecka 34, 2016

Diagnostisk bedömning - traditioner, system och manualer

Psykoterapeutisk bedömning - KBT-teori (informationsprocessteori) och KBT-baserad fallformulering

  • Tarrier, Nicholas; Johnson, Judith Case formulation in cognitive behaviour therapy : the treatment of challenging and complex cases

    2. ed.: London: Routledge, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

  • Townend, Michael. Assessment and case formulation in cognitive behavioural therapy.

    2nd revised edition.: [Place of publication not identified]: Sage Publications, 2016.

    Se bibliotekets söktjänst

Psykoterapeutisk bedömning - Beteendeteori (inlärningsteori) och beteen-de¬analys

  • Eikeseth, Svein; Svartdal, Frode Tillämpad beteendeanalys : teori och praktik

    2., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

Psykoterapeutisk bedömning - Teoriöverskridande/processinriktade KBT-modeller för fallformulering

  • Frank, Rochelle I.; Davidson, Joan The transdiagnostic road map to case formulation and treatment planning : practical guidance for clinical decision making

    Oakland, CA: New Harbinger Publications, [2014]

    Se bibliotekets söktjänst