Praktisk information, vanliga frågor och komma igång

Innehåll:

Kontaktinformation

Välj alltid att i första hand kontakta din behandlare via meddelandefunktionen på din behandlingssida. Ditt meddelande kommer då direkt till den behandlare som följer dig genom din behandling.

Om du har svårt att ta dig in: mejla TIPPS.UU@gmail.com för support. Du kan också besöka vår hemsida psyk.uu.se/TIPPS.

Vanliga frågor

Hur fungerar behandlingssidan?

När du loggat in på din behandlingssida kommer du direkt få information om hur din behandling är upplagd och hur sidan fungerar. Vid ytterligare frågor får du gärna kontakta din behandlare.

När är det dags att börja?

Uppföljningen planeras att starta under november 2017. Du kommer då att få tillgång till behandlingsportalen när du loggar in på 1177.se (Mina vårdkontakter).

Vad krävs av mig?

Behandlingen är tänkt att ta 1-5 veckor, och för att dus ka få ut så mycket som möjligt krävs att du har möjlighet att logga in på portalen ca 1-2ggr/veckan som minst och läsa samt skicka in hemuppgifter. Du kommer också behöva fylla i formulär på portalen både före och efter uppföljningen.

Komma igång

Så här skaffar du ett konto för e-tjänster på 1177.se

För att kunna ta del av en Internetbehandling behöver du ha ett konto för att logga in på e-tjänster via 1177.se. Det är en säker tjänst som gör att du kan ha kontakt med olika vårdinrättningar.

För att skaffa ett konto går du till www.1177.se och klickar på ”logga in” uppe i höger hörn på sidan.

När du har ett konto för e-tjänster på 1177.se

Lägg in mobilnummer/e-post
För att du under behandlingen ska veta när din behandlare har skickat ett meddelande till dig så kan du få påminnelser via sms och e-post. Gör följande inställningar för att aktivera påminnelser:

  1. Logga in på 1177.se
  2. Klicka på ”Inställningar” i den översta menyn till höger (bredvid ”Hjälp”).
  3. Nu öppnas en ny sida där du kan lägga in mobilnummer och din e-postadress samt kryssa i rutorna ”Avisering och påminnelser via sms” och/eller ”Avisering via e-post”.
  4. Tryck sedan på knappen ”Spara” och det är klart.

Leta fram behandlingen
Se under menyn ”Mottagningar” → Klicka på ”Forskning iBV”

Tekniska krav

Du behöver dator med internetuppkoppling (mobil eller surfplatta funkar ej).

Många upplever svårigheter när de använder Edge, Firefox, eller Chrome som webbläsare i Windows. I dessa fall åtgärdas problemen genom att använda Internet Explorer.

Du behöver kunna öppna pdf-filer. De flesta datorer har program för detta. Om din dator inte har det går det att ladda hem gratis via Internet.

Om det inte funkar – prova stegen nedan

  1. Se till att du använder Internet Explorer (om du har PC), eller Safari (om du har Mac)

    Detta är nu tyvärr de enda webbläsare som stöds av vår plattform. OBS att den nya webbläsaren ”Microsoft Edge” är väldigt lik Internet Explorer. Denna funkar dock inte med vår plattform.
     
  2. Se till att du har Microsoft Silverlight installerat
    Kontrollera här: http://www.microsoft.com/getsilverlight/get-started/install/
     
  3. Se till att Windows och webbläsaren båda är uppdaterade till senaste versionen

    a) Sök i Start efter "Windows Update" eller ”wuapp” och tryck Enter.
    b) Välj installera uppdateringar (om det är möjligt)
     
  4. Kontrollera att Silverlight-tillägget är aktiverat (Internet Explorer)

    a) Tryck på tangenten Alt på tangentbordet.
    b) Välj menyn Verktyg (Tools) högst upp i webbläsarfönstret.
    c) Välj Hantera tillägg (Manage Add-ons).
    d) Välj Verktygsfält och tillägg (Toolbars and Extensions) under Tilläggstyper (Add-on Types) i den vänstra rutan.
    e) Välj Alla tillägg (All Add-ons) på rullgardinsmenyn längst ned i den vänstra rutan.
    f) Välj Microsoft Silverlight.
    g) Om tillägget är inaktiverat klickar du på knappen Aktivera (Enable) i det nedre högra hörnet av fönstret.
    h) Avsluta och starta om Internet Explorer.
     
  5. Se till att du använder 32-bit versionen av din webbläsare

    a) I Internet Explorer kan man se detta under kugghjulet → Om Internet Explorer. Står det inte ”64-bit” här någonstans så har du den vanliga 32bitars versionen.
    b) Om du använder 64-bitars-versionen, prova med den vanliga versionen i stället (leta i startmenyn).
     
  6. Inaktivera ActiveX-filtrering i Internet Explorer
    a) Välj kugghjulsikonen eller Verktyg (Tools) i det övre högra hörnet av fönstret.
    b) Välj Säkerhet (Safety).
    c) Avmarkera ActiveX-filtrering (ActiveX filtering).