Kursplan för Klinisk bedömning
Clinical Assessment
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 2PP502
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Psykologi A1F
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2016-04-01
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 27, 2016
- Behörighet: Antagen till psykoterapeutprogrammet.
- Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Mål
Efter genomgångna moment förväntas studenten:
Moment 1: Diagnostisk bedömning - traditioner, system och manualer (1,5 hp)
Ha kännedom om och kunna redogöra för:
- DSM- och ICD-systemen för diagnostik
- Diagnostiska hjälpmedel och manualer för olika psykiatriska diagnoser
- Psykopatologi och differentialdiagnostiska överväganden vid olika psykatriska diagnoser
- Den diagnostiska processens olika steg
- Genomföra en strukturerad diagnostisk intervju enligt etablerade och standardiserade intervjuskalor (t.ex. SCID och M.I.N.I.)
- Bedöma om en strukturerad diagnostisk intervju eller en klinisk intervju - där studenten lyssnar på patientens berättelse och ställer följdfrågor – skall användas i det individuella fallet
- Reflektera över och ta hänsyn till kulturella faktorer och genusaspekter vid psykiatrisk diagnostik/bedömning
- Sammanfatta den diagnostiska bedömningen och återkoppla den till patienten, såväl skriftligt som muntligt, på ett för patienten begripligt sätt
- Integrera den diagnostiska och den psykoterapeutiska bedömningen av patientens problematik
- Engagera patienten i den diagnostiska processen så denne upplever sig som en samarbetspartner samt känner sig trygg och lyssnad på i en öppen och empatisk dialog
Ha kännedom om och kunna redogöra för:
- Teoretiska begrepp och termer inom KBT-teori och kognitiv inlärningsteori
- Utforma en KBT-baserad fallformulering, såväl syndromspecifik som generisk
- Anpassa och modifiera de syndromspecifika fallformuleringarna till fall där multipla diagnoser förekommer
- Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på fallformuleringen
- Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, fallformuleringen och behandlingsplanen
Ha kännedom om och kunna redogöra för:
- Teoretiska begrepp och termer inom beteendeteori (inlärningsteori)
- Utforma en beteendeanalys, såväl syndromspecifik som generisk
- Anpassa och modifiera den syndromspecifika beteendeanalysen till fall där multipla diagnoser förekommer
- Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på beteendeanalysen
- Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, beteendeanalysen och behandlingsplanen
Ha kännedom om och kunna redogöra för:
- Transdiagnostiska samt teoriöverskridande mekanismer (processer) som har betydelse för utvecklingen och vidmakthållandet av olika psykologiska besvär
- Identifiera specifika transdiagnostiska mekanismer för olika fall
- Utforma en transdiagnostisk fallformulering baserad på identifierade mekanismer
- Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) som adresserar de identifierade mekanismerna och som bygger på psykoterapimetoder hämtade från såväl den beteendeinriktade som den KBT-inriktade psykoterapitraditionen
- Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, den transdiagnostiska fallformuleringen och behandlingsplanen
Innehåll
- Psykopatologi vid olika psykiatriska diagnoser
- Diagnostiska system
- Diagnostiska hjälpmedel/manualer
- Klinisk fallformulering – generisk, syndromspecifik och transdiagnostisk
- Behandlingsplanering
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning samt litteraturseminarier.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov i anslutning till respektive moment.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 01, 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Diagnostisk bedömning - traditioner, system och manualer
-
Herlofson, Jörgen
MINI-D 5 : diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Stockholm: Pilgrim Press, 2014
-
Shehan, DV
M.I.N.I. Mini internationell psykiatrisk intervju. Swedish translation version.
Shehan DV, 2015
http://www1.psykiatristod.se/Global/Psykiatristod/Bilagor/M.I.N.I.7.0_AU1.0_swe-SE.pdf
Psykoterapeutisk bedömning - KBT-teori (informationsprocessteori) och KBT-baserad fallformulering
-
Tarrier, Nicholas;
Johnson, Judith
Case formulation in cognitive behaviour therapy : the treatment of challenging and complex cases
2. ed.: London: Routledge, 2016
-
Townend, Michael.
Assessment and case formulation in cognitive behavioural therapy.
2nd revised edition.: [Place of publication not identified]: Sage Publications, 2016.
Psykoterapeutisk bedömning - Beteendeteori (inlärningsteori) och beteen-de¬analys
-
Sundel, Martin;
Sundel, Sandra Stone
Behavior change in the human services : behavioral and cognitive principles and applications
6. ed.: Thousand Oaks, Calif.: Sage, cop. 2018
Psykoterapeutisk bedömning - Teoriöverskridande/processinriktade KBT-modeller för fallformulering
-
Frank, Rochelle I.;
Davidson, Joan
The transdiagnostic road map to case formulation and treatment planning : practical guidance for clinical decision making
Oakland, CA: New Harbinger Publications, [2014]
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från vecka 01, 2021)
- Äldre litteraturlista (giltig från vecka 33, 2016)