Kursplan för Klinisk anpassning av KBT för olika grupper och behandlingsmiljöer
Clinical Adaptations of CBT for Different Age Groups and Treatment Milieus
Kursplan
- 5 högskolepoäng
- Kurskod: 2PP506
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Psykologi A1F
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2017-04-28
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 27, 2017
- Behörighet: Godkänd på alla inslag förutom ett moment från närmast föregående termin.
- Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Mål
Efter genomgångna moment skall studenten kunna
Moment 1: Anpassningar för kulturellt definierade grupper samt ålder och funktionsnivå (1 hp)
Kunskap och förståelse
Redogöra för
- Olika kulturers och åldersgruppers värderingar samt syn på psykisk sjukdom;
- Vilka anpassningar och modifieringar av de evidensbaserade KBT-metoderna som i forskningen visat sig värdefulla vid behandlingen av kulturellt definierade grupper samt olika åldersgrupper och funktionsnivåer
- Upprätta fallformuleringar och behandlingsplaner anpassade för kulturellt definierade grupper samt olika åldersgrupper och funktionsnivåer;Genomföra och utvärdera effekten av kulturellt anpassade KBT-behandlingar samt anpassningar för olika åldersgrupper och funktionsnivåer
- Reflektera kring och ta hänsyn till kulturella faktorer samt patientens ålder och funktionsnivå vid tillämpningen av KBT;
- Kritiskt granska och värdera de kulturellt anpassade behandlingarna samt anpassningar utifrån ålder och funktionsnivå;
- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av kulturellt anpassad KBT samt anpassning utifrån ålder och funktionsnivå
Moment 2: Anpassningar för olika behandlingsmiljöer – psykiatrin, primärvården, skolan, kriminalvården, privatpraktik, multidisciplinära team etc. (1 hp)
Kunskap och förståelse
- Redogöra för relevanta anpassningar av KBT-metodiken för olika behandlingsmiljöer
- Upprätta fallformuleringar och behandlingsplaner anpassade för olika behandlingsmiljöer;
- Genomföra och utvärdera effekten av KBT-behandlingar anpassade för olika miljöer
- Reflektera kring och ta hänsyn till behandlingsmiljön vid tillämpningen av KBT;
- Kritiskt granska och värdera anpassningar av KBT-metodiken för olika miljöer;
- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av KBT inom olika behandlingsmiljöer - slutenvård vs. öppenvård etc.
Moment 3: KBT i andra format än individualterapi och med olika grader av terapeutinvolvering – Grupp-, par-, och familjeterapi, biblioterapi samt internetförmedlad terapi med behandlarstöd (3 hp)
Kunskap och förståelse
- Redogöra för olika format som KBT kan bedrivas i och med olika grader av terapeutinvolvering;
- Beskriva det vetenskapliga stödet för KBT i olika format;
- Bedöma vilket behandlingsformat som, med hänsyn till kostnad och effektivitet, är att föredra vid olika problembilder och behandlingskontexter
- Upprätta fallformuleringar och behandlingsprogram för KBT i andra format än individualterapi;
- Genomföra och utvärdera effekten av KBT-behandlingar i andra format än individualterapi
- Reflektera kring och ta hänsyn till behandlingsformatet vid tillämpningen av KBT;
- Kritiskt granska och värdera KBT i olika format;
- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av KBT i olika format – grupp vs. individuell behandling etc.
Innehåll
- Anpassningar av KBT för olika grupper och behandlingsmiljöer
- KBT i andra format än individualterapi och med olika grader av terapeutinvolvering
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.
Examination
Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.
All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen skall studenten ges ersättningsuppgifter för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 01, 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Sburlati, Elizabeth S.;
Lyneham, Heidi J.;
Schniering, Caro
Evidence-Based CBT for Anxiety and Depression in Children and Adolescents
John Wiley & Sons, 2014
265 av 313 sidor läses.
-
KBT inom psykiatrin
Öst, Lars-Göran;
Andersson, Gerhard;
Bates, Sandra;
Borell, Per;
Breitholtz, Elisabeth;
Carlbring, Per;
Forsberg, Lars;
Ghaderi, Ata;
Hedman, Erik;
Jansson-Fröjmark, Markus;
Jonsson, Jakob;
Lundh, Lars-Gunnar;
Magoulias, Eva;
Malmquist, Elizabeth;
Melin, Lennart;
Mörtberg, Ewa;
Paunovic, Nenad;
Ramnerö, Jonas;
Sonnenstein, Annika;
Stenmark, Richard;
Sterner, Therese;
Westling, Bengt E;
Wisung, Håkan
Öst, Lars-Göran
2. uppl.: Natur & Kultur, 2013
20 av 424 sidor läses.
-
Beck, Andrew
Transcultural cognitive behaviour therapy for anxiety and depression : a practical guide
London: Routledge/Taylor & Francis Group, 2016.
Artiklar och länkar för videofilm tillkommer.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från vecka 01, 2021)
- Äldre litteraturlista (giltig från vecka 27, 2017)